۴۸۱۰مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد از عدم‌اجرای قوانین به‌دلیل رفتارهای رانت‌گونه اظهارکرد: در صورت تصویب آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک در هیات وزیران به هر قیمتی این قانون را در کشور اجرا می‌کنیم. عیسی کلانتری با تاکید بر اینکه برای اجرای قانون هوای پاک و دستیابی به هوای پاک به‌عنوان یک حق شهروندی به اراده ملی نیاز داریم‌، گفت: هوای پاک قطعا حق مردم است. معتقدم قبل از حق هسته‌ای، حق هوای پاک است. این قانون ۳۴ ماده و ۱۳ آیین‌نامه دارد که ۱۰ آیین‌نامه آن مربوط به سازمان محیط‌زیست است، در این میان ۹ ماده مربوط به معاونت محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست درباره آلودگی هوا، دو ماده مربوط به وزارت کشور و یک ماده مربوط به سازمان انرژی اتمی است.
تشدید آلودگی ها
رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در نشست تخصصی نحوه اجرای قانون هوای پاک با اشاره به اینکه محیط‌زیست کشور وضعیت مناسبی از لحاظ آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی خاک ندارد، افزود: دلیل اصلی این وضعیت آن است که به‌جای اینکه بیشتر با جامعه کار کنیم مردم را آموزش بدهیم و آنها را با حقوق خود آشنا کنیم، بیشتر وقت و عمر خود را به تبلیغات گذرانده‌ایم؛ تبلیغات کم حاصلی که امروز دشواری‌های زیست‌محیطی را برای مردم ایران به ارمغان آورده است. کلانتری تصریح‌ کرد: وقتی که یک گروه اندک برای جامعه تصمیم می‌گیرند پیامد آن به هم ریختن وضع زندگی مردم است. او با اشاره به وضعیت کیفی هوای کلانشهرهای کشور طی ماه گذشته اظهارکرد: تهران آلوده‌ترین شهر در یک ماه گذشته نبوده است، بلکه طی یک ماه گذشته پنج یا شش شهر دیگر از تهران آلوده‌تر بودند. آیا می‌توان با این شرایط با کسانی که هوای ناسالم را ایجاد کردند، کنار آمد؟
توزیع گازوئیل غیراستاندارد


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به ضرورت تامین سوخت استاندارد برای خودروهای دیزلی اظهارکرد: برای خرید و نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی چند‌میلیون تومان هزینه می‌شود، اما چون سوخت نامناسب است، این فیلتر در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌رود. در شرایط حاضر گازوئیل توزیعی در مشهد و اصفهان غیراستاندارد است.
قربانیان آلودگی
در ادامه این نشست سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت اظهارکرد: آلودگی هوا بار اقتصادی بر وزارت بهداشت و دولت تحمیل می‌کند. شاهسونی اظهارکرد: بر‌اساس برآورد وزارت بهداشت در سال۹۴ در ۲۵ شهر با مجموع ۳۰میلیون نفر جمعیت، 12‌هزار و 800 مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است. همچنین در سال جاری در تهران چهار‌هزار و 300 نفر در اثر آلودگی هوا فوت شده‌اند. افزون بر این در سال ۹۵ در شهر تهران با افزایش غلظت آلاینده‌ها، مرگ چهارهزار و 810 نفر منتسب به آلودگی هوا بوده است. در این جلسه مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه عده‌ای باید پاسخگوی مرگ ناشی از آلودگی هوا باشند، گفت: اگر عزم جدی برای اجرای قانون هوای پاک نباشد و منابع مالی مورد نیاز تامین نشود، این سند به اسناد اجرا نشده اضافه می‌شود. وحید حسینی اظهار کرد: در سال‌های ۹۳و ۹۵مصوبات مناسب برای کاهش آلودگی هوا تصویب شده است. به گزارش ایسنا، او با اشاره به اینکه حدود ۱۷‌هزار مرگ در سال ناشی از آلودگی هواست، اظهارکرد:‌ دو‌درصد GDP کشور صرف این موضوعات می‌شود. اگر دستگاه‌های نظارتی و قضایی برای یک قتل حساسیت دارند، چطور برای مرگ این همه آدم - که ناشی از آلودگی هواست-جدیتی وجود ندارد.
آلودکی به اندازه حادثه سانچی قربانی دارد
همچنین وزیر بهداشت و درمان در مراسم رونمایی از پروژه ایرانوم ضمن ابراز تاسف نسبت به درگذشت دریانوردان ایرانی در حادثه نفتکش سانچی گفت: مشابه اتفاقی که در حادثه سانچی اتفاق افتاد، هر روز در جاده‌ها رخ می‌دهد و یک‌ونیم برابر جان می‌گیرد که قابل پیشگیری است. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با تاکید برضرورت توسعه ‌بخش توانبخشی، ادامه‌داد: ما روزانه به اندازه سانچی در نزاع‌‌ها، افرادی را از دست می‌‌دهیم. مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا هم کمتر از تعداد جانباختگان سانچی نیست. بلاهای طبیعی هم زیاد است؛ یا زیر پایمان می‌‌لرزد یا از آسمان باران نمی‌‌بارد. اطراف کشور هم به صورت دائم تنش و جنگ و تروریست وجود دارد. به همین دلیل این ضرورت ایجاد شده است که در حوزه توانبخشی کار زیادی انجام شود.